Hoe overleef ik carnaval?
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 februari 2019 
in Blogs

Hoe overleef ik carnaval?

Hoe overleef ik carnaval?

Het is weer carnaval: 4 dagen lang duiken de mensen ‘onder de rivieren’ het feestgedruis en is het weer dagen lang gezelligheid en polonaise…. en vaak ook (te)veel alcohol en  onregelmatig en slecht eten… Niet zo fijn voor je weerstand die echt een optater krijgt met deze dagen! “Toeter nie toe” hoor ik je al denken en ja, alles leuk zolang het feest is, maar na het haringhappen wil je toch weer over naar de orde van alledag…

Wat kun je eraan doen zodat je de carnaval gezond en wel overleeft en niet al te veel kilo’s aankomt ???

11 overlevingstips voor een goede carnaval

Mensen gedijen het beste bij Rust Reinheid en Regelmaat: zorg ook met deze gekke doldwaze dagen voor wat regelmaat:

  1. Start elke dag met een groot glas lauwwarm (gefilterd) water met citroensap. Citroensap ontgift en helpt je nieren om afvalstoffen af te voeren.
  2. Eet 2 á 3 goede en gezonde maaltijden en verder niets tussendoor. Zo gaat je bloedsuikerspiegel niet teveel pieken en wordt je lever niet nóg meer overbelast.
  3. Ontbijt als een keizer met flink wat proteïnen en gezonde vetten. Op deze manier heb je een goede bodem voor de dag: bijvoorbeeld 3 eieren met spek en spinazie, of een avocado met ei en spek uit de oven en een handje noten.
  4. Zorg ook ‘s avonds voor een goede en ook rustige maaltijd: ga met je vrienden ergens gezellig uitgebreid eten of neem ze even mee naar huis (waar je voor de carnaval al allerlei maaltijden hebt voorbereid… Bij ‘ons ma’ stond er zo vroeger altijd een grote pan goed gevulde groentesoep klaar, tig dozijn eieren en had ze satéstokjes en biefstukken voor wie maar wilde…).
  5. Drink geen alcohol tijdens het eten. Het is heel gezellig allemaal maar als je alcohol combineert met een vette hap, dan werk je al snel heel veel calorieën naar binnen in korte tijd. Je lever krijgt het allemaal niet verwerkt en gaat overtollige suikers opslaan in de vetcellen.
  6. Zorg dat je veel beweegt tijdens carnaval: lekker dansen en veel lopen tijdens kroegentocht… ter illustratie: je verbrandt 1 glas bier gedurende 10 minuten intensief dansen.
  7. Drink niet teveel alcohol. Het is een inkoppertje voor sommigen, maar als je van tevoren hier bewust over nadenkt en met jezelf afspraken maakt, dan lukt het beter om je tijdens de carnaval hieraan te houden. Start ook niet direct ’s ochtends al met alcohol maar neem je eerste glaasje zo laat mogelijk op de dag. Dan houd je het ook veel langer vol én weet je ’s avonds nog wat er allemaal gebeurd. En dat is wel zo leuk!
  8. Drink na elk glaasje bier een glas water, ook dan houd je het langer vol en krijgt de alcohol minder grip op jou.
  9. Brabantse nachten zijn lang…. Drink voordat je gaat slapen 2 volle glazen water en zet een glas water bij je bed. Je krijgt een kater omdat de alcohol je uitdroogt, zorg dus dat je goed gehydrateerd blijft en afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.
  10. Zorg ook voor voldoende slaap en ga op tijd naar huis: het feest gaat ook wel door zonder jou en de volgende dag zul je jezelf dankbaar zijn.
  11. Wanneer de carnaval helaas aan z’n einde is gekomen, zorg dan de dagen daarna extra goed voor jezelf: veel slapen, tussendoor rusten, extra gezond eten met veel groenten en fruit, drink veel water en kruidenthee.

Alcohol zijn suikers, heel veel suikers… wees je hiervan bewust. Wil je weten wat suikers doen voor jouw lichaam? Lees dan deze blog eens: 5 tips waarom suiker minderen. En elke dag naar de friettent? Dat zijn ongezonde vetten, heel veel ongezonde vetten. Wil je weten wat vetten doen voor jouw lichaam? Lees dan deze blog eens: Is jouw Persoonlijk DNA Dieet koolhydraat of vet arm?

Kortom: Zorg dat je dus goed voorbereid bent voor de carnaval (en dan bedoel ik niet jouw skon carnavalspakske!) en zorg vooral goed voor dûn inwendige mens !

ALAAAAAFFFFF

Hoe Bloedwaardentest.nl kan helpen

Regelmatig bloedonderzoek is cruciaal voor het begrijpen van de werking van je gezondheid. Zo kun je de voortgang volgen; eventuele ziekten, infecties en ontstekingen tijdig opsporen en er vervolgens gericht aan werken om eventuele problemen op te lossen. Bloedwaardentest.nl biedt diverse tests aan om jouw biomarkers te testen.  Wil jij weten hoe je ervoor staat na al het feestgedruis ?

Met de Medische Check-up algemeen kun jij voor €79,- (+ 19,90 kosten voor de bloedafname), je bloedwaarden laten testen op o.a. :

  • cholesterol HDL LDL en Totaal
  • opgenomen vetgehalte : Triglyceriden
  • nierfunctie: Ureum en Creatinine – met gratis Nierfunctie GFR-berekening
  • leverfunctie: Gamma GT, Alat en Asat
  • vochtbalans in het lichaam – Natrium
  • suikerspiegel van de afgelopen weken – HbA1C
  • urinezuur (jicht)
  • algemeen bloedbeeld: witte en rode bloedcellen, hematocriet, MCV, MCH en MCHC  en bloedarmoede: Hemoglobine (Hb)

https://bloedwaardentest.nl/nationale-gezondheidscheck-up/

Over de schrijver
Reactie plaatsen