Page content

Is jouw Vitamine D spiegel hoog genoeg?

Er zijn nog relatief veel Nederlanders die te weinig kennis hebben van vitamine D. Er moet meer aandacht voor vitamine D komen, want vitamine D is onmisbaar in ons lichaam. Dit blijkt ook uit een recent onderzoek van Endocrine Society’s Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Hoe zit het met uw vitamine D gehalte? doe hier de test.

Het onderzoek
Hun analyse is gebaseerd op 25 eerdere studies die het verband tussen vitamine D-niveaus en de overlevingskansen van diverse kankersoorten hebben onderzocht. In dit onderzoek werden totaal 17.000 patiënten onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten met een hoger vitamine D gehalte een grotere overlevingskans hebben op borst-, prostaat- en darmkanker en daarbij de overlevingskans verhoogt. Daarnaast zeggen deze onderzoekers ook dat vitamine D een cruciale rol speelt bij het herstel voor patiënten met leukemie, melenoma en Merkel cell carcinoma (huidkanker).

Waarom vitamine D?
Vitamine D is essentieel voor het opnemen van calcium en fosfor in het lichaam. Dit zijn twee mineralen die nodig zijn om gezonde botten te behouden. De onderzoekers zeggen ook dat vitamine D zich bindt aan eiwitten (ook wel vitamine D-receptoren genoemd). Deze cellen zijn door heel je lichaam actief. Vitamine D kan je op twee natuurlijke manieren in het lichaam krijgen. Allereerst produceert het lichaam vitamine D bij blootstelling aan zonlicht. Dit geldt voor zo ongeveer 85%. De overige 15% is afkomstig uit voeding, waaronder vis, melk en eieren.
Bron: CBS News, sundays.nl

Waarvoor is Vitamine D nog meer belangrijk?
Er is tevens verband aangetoond tussen de vitamine D-spiegel en:

  • Osteoporose
  • Rugpijn
  • gewrichtsziekten
  • Gebitsproblemen
  • Infectiezieken (van griep tot tbc)
  • Hart en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Auto-immuunziekten
  • MS
  • Diabetes
  • Depressie, stemming
  • Zwangerschap
  • Zwangerschapsvergiftiging
  • ADHD bij het kind

Hoe hoog moet je vitamine D spiegel zijn?

  • Bij 80 is de waarde goed
  • Optimaal is tussen de 100 en de 120
  • Bij een bloedwaarde boven de 250 wordt vitamine D giftig, omdat het een vet-oplosbare vitamine betreft.

Hoe kun je je vitamine D waarde verhogen?
Het advies is om dagelijks 2000 IE (internationale eenheden)  tot je te nemen.
Dit kun je halen uit zonlicht, voeding en suppletie.
De zonkracht moet echter boven de 3 zijn, om je lichaam in staat te stellen vitamine d aan te maken.
Als je 20 minuten in de zon gaat levert dit wel 10.000 tot 20.000 iIE op. Het te veel wordt door je lichaam afgebroken. Het probleem is dat de zonkracht van meer dan 3 vanaf oktober tot mei bijna niet voor komt in Nederland.


Vitamine D haal je met voeding uit vis en margarine.
2 haringen per dag leveren 1600 IE op. 100 gram zalm 450 IE.
Om bloedwaarde 40 tot 80 te komen moet je echter 1600 tot 2600 IE per dag innemen!.

Een juist vitamine D niveau is in Nederland meestal  dus  alleen  te halen via voedingssupplementen in de periode van oktober tot mei.

Wil jij ook je vitamine D spiegel meten? dat kan met deze testen;

Kijk voor meer vitamine en mineralen testen op:

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Is jouw Vitamine D spiegel hoog genoeg?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.