Page content

Langer en gezond leven dankzij jouw DNA profiel?

Het voedingscentrum zegt dat je geen voedingssupplementen hoeft te nemen als je gevarieerd eet.

Alleen zwangere vrouwen (foliumzuur en vitamine D), jonge kinderen (vitamine D) en ouderen (vitamine D) krijgen het advies supplementen te nemen.

Maar het Voedingscentrum baseert zich op wetenschappelijke inzichten die gelden zijn voor grote groepen mensen.

Geldt wat voor de gemiddelde Nederlander geldt ook voor jou? Of kun je je gezondheid optimaliseren?

Je kunt je lifestyle aanpassen op basis van je individuele DNA-profiel.

Om zo lang, gezond, fit en gelukkig mogelijk te leven.

Maar hoe kom je er achter wat je profiel is? En welke voeding past daarbij?

Wat is Nutrigenetica?

Nutrigenetica is het vak waarbij het gaat om gezond te eten op basis van je genen.

Er zijn grote verschillen van persoon tot persoon.

Door de DNA-Expert Voedingtest ontdek je hoe je gezond kunt eten op basis van je genen. In de uitslag lees je ook welke voedingssupplementen je nodig hebt.

Maar hoe kom je er achter wat je DNA-profiel is? En welke voeding past daarbij?

Dat leggen we hier uit….

 

Een voorbeeld:

Over het algemeen denken mensen dat ze weten wat een gezond dieet is. Omdat ze gezond eten, veel groenten en weinig vet eten met weinig calorieën. Helaas is het niet zo eenvoudig .

Hier zie je een voorbeeld van 3 mensen met een genetische ziekte. De algemene voedingsadviezen kunnen voor hen heel verschillend uitvallen;

• Persoon 1 is lactose-intolerant voor melk.

• Persoon 2 is gluten-intolerant, dus reageert slecht op tarwe.

• Persoon 3 heeft een ijzerstapelingsziekte, wat betekent dat hij te veel ijzer uit voedsel opneemt.

Dit zijn drie genetische aandoeningen. De voedingsdeskundige zal alleen algemene voedingsadviezen kunnen geven en zal zeggen dat zuivelproducten een gezonde bron van calcium zijn. Dat klopt ook…, zuivelproducten zijn gezond; ze bevatten veel calcium en dat  is goed voor je botten. Maar voor iemand die lactose-intolerant is dit het ergste wat je hem kunt aandoen. Voor deze persoon bevatten zuivelproducten, vanwege zijn genetische aanleg, lactose, dat slecht voor hem is. Hij zou andere bronnen van calcium moeten eten, zoals broccoli. Voor iemand die een gluten-intolerantie heeft is lactose geen probleem en ook niet voor de persoon met de ijzerstapeling.

Hoe werkte een voedingsdeskundige tot nu toe?

De voedingsdeskundige zal vertellen dat volkoren brood gezond is, het bevat veel vezels en is goed voor de spijsvertering. Dat is absoluut waar voor iemand die lactose-intolerant is. Maar voor iemand die gluten-intolerant is kan dit leiden tot de ergste spijsverteringsproblemen.

Voor iemand met de ijzerstapeling is het wel een goed advies ,vanwege de grote hoeveelheid vezels. Rood vlees is vetarm en het is een goede bron van ijzer, dus is het gezond, vooral voor mensen met ijzertekort. Dit geldt ook voor mensen met lactose-intolerantie en gluten-intolerante mensen. Maar weer niet voor de mensen met de ijzerstapelingsziekte.

In dit voorbeeld laten we zien dat slechts bij 3 genetische verschillen al drie verschillende voedingsadviezen gelden.

Is Nutrigenetica iets nieuws?

Met nutrigenetica, het vermogen om in een gen te kijken, kan je erachter komen wat je genetische risico’s zijn en je voeding aanpassen. Sommige critici zeggen dat nutrigenetica wel de toekomst gaat worden, maar dat het nu nog te vroeg is, dat er nog te weinig nutrigenetische informatie beschikbaar is.

Maar nutrigenetica maakt al wel volop deel uit van ons leven.

Lactose-intolerantie is bijvoorbeeld de meest voorkomende voedselintolerantie in Europa. Eén op de vijf mensen is lactose-intolerant en zal sterke bijwerkingen hebben van een lactoserijk dieet. Als je hierdoor de lactose weg laat in je dieet dan ben je eigenlijk al bezig met een nutrigenetisch dieet.

Hoe voeding veroudering kan vertragen

Van nature is ons lichaam zo ingesteld door onze genen, dat we giftige stoffen, die we binnen krijgen door voeding of milieu, kunnen afbreken.

Bij oxidatieve stress worden vrije radicalen geproduceerd. Dat is een giftige chemische stof die het weefsel beschadigt en bijvoorbeeld veroudering veroorzaakt. Het kan ook kanker veroorzaken.

Het is dus belangrijk dat je wordt beschermd tegen oxidatieve stress.

Hiervoor hebben we genen, zoals gpx1 en sod2, die ons beschermen tegen deze oxidatieve stress. We hebben ook genen die het immuunsysteem onder controle houden, niet te agressief zijn tegen  ons eigen lichaam en alleen vechten tegen bacteriën . Hierdoor worden onze weefsels en cellen beschermd.

Homocysteïne is een soort cholesterol. Een hoog level in het bloed is slecht voor de gezondheid van het hart en daarom zegt de natuur dat we dit goed moeten regelen. En er zijn enkele genen die de hoeveelheid homocysteïne in het bloed onder controle houden, zodat het homocysteïne level niet te hoog wordt. De gezondheid van het hart wordt hiermee beschermd.

Andere gifstoffen zoals zware metalen kunnen ons lichaam binnendringen en ze kunnen kanker, of vergiftigingssymptomen veroorzaken. Daarom hebben we genen die dit gif herkennen en het uit het lichaam verwijderen

Als je genetische afwijkingen hebt dan werken de genen die je zouden moeten beschermen tegen slechte invloeden van buitenaf niet goed. Je mist dan

de natuurlijk bescherming. De vrije radicalen kunnen schade toebrengen aan je lichaam Dit kan leiden tot vroegtijdige veroudering of kanker.

Er zijn antioxidanten zoals vitamine C, E Alpha-liponzuur etc. die zich kunnen vastklampen aan de vrije radicalen. Deze goede nutriënten kunnen de vrije radicalen neutraliseren. Het goede nieuws is dus…. Als je niet door je genen beschermt wordt , kun je je aanleg tegengaan met een hogere dosis van bepaalde antioxidantenvitamines.

Door een gezonde voeding met meer antioxidanten, kun je helpen het genetische tekort dat je hebt in evenwicht te brengen.

DNA-Expert Voeding speekseltest

De DNA-Expert Voeding test is een uitgebreide genetische test. We testen tweeënvijftig verschillende genen.

Nog een voorbeeld: De gezondheid van de botten (risico op osteoporose)  heeft te maken met calcium, vitamine D en magnesium. Deze voedingsstoffen zijn goed voor je botten. Het DNA-risico heeft  te maken met stoffen alsfosfaat, cysteïne en methioninezuur, want deze stoffen zijn juist niet goed voor je botten. We weten dus dat als je een hoog risico hebt je deze voedingstoffen juist moet vermijden.

Van DNA-Onderzoek naar Voedingsadvies

In de voedingstabel van de uitslat staat dus welke voeding voor jou belangrijk is volgens je DNA-profiel. Ook lees je welke stoffen jij juist moet vermijden

Ons vooraanstaande Europese laboratorium Progenom, met vestigingen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk,  heeft in de afgelopen jaren 1000 voedingsmiddelen onderzocht zodat zij precies weten welke stoffen er in zitten.

Naar aanleiding van jouw uitslag krijg je een duidelijk overzicht welke voedingsproducten voor jou persoonlijk gezond zijn en welke je zoveel mogelijk zou moeten vermijden.

Een persoonlijk voedingsplan waar je levenslang wat aan hebt, want je DNA verandert niet.

Maar je kunt je aanleg wel te lijf gaan door gezond te eten.

Het lab en de veiligheid

Progenom biedt de modernste preventiediagnostiek

De genetische analyses zijn ontwikkeld door gerenommeerde artsen, natuurwetenschappers, genetici en  moleculaire biologen.  Progenom voldoet aan de strengste Europese privacy wetgeving en het het materiaal wordt na analyse vernietigd.

Ben je benieuwd hoe zo’n uitslag er uit ziet? Download hier een voorbeeld.

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Langer en gezond leven dankzij jouw DNA profiel?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.