Is dat verzetten van de klok eigenlijk wel zo’n goed idee?
23 maart 2018 
in Blogs
5 min. leestijd

Is dat verzetten van de klok eigenlijk wel zo’n goed idee?

Is dat verzetten van de klok eigenlijk wel zo’n goed idee?
In de nacht van 24 op 25 maart wordt de klok een uur verzet en gaat de zomertijd weer in. We krijgen daarna weer te maken met de lange zomerse avonden waar de zon nog lang niet onder gaat. Maar is dat verzetten van de klok wel allemaal zo goed voor onze gezondheid? En wat doet het nou precies met onze slaap?

De invloed op ons welzijn door de halfjaarlijkse verzetting van de klok

Het verzetten van de klok heeft negatieve gevolgen voor het welzijn van de mens. Dit is het meest van toepassing bij de overgang van winter- naar zomertijd, dat komt door het uur slaap wat we dan verliezen. In Scandinavië is hier onderzoek naar gedaan en er zou op langere termijn gezondheidsschade optreden vanwege de verstoring van het bioritme. Het zou namelijk de kans op hart- en vaatziekten vergroten. Nu hoeven we onszelf hier niet zo zeer druk over te maken want de vergrootte kans is en blijft echter minimaal.

Slaapt de moderne mens nog wel genoeg?

De slaapkwaliteit van de moderne mens neemt af, dat is erg verontrustend omdat het erg belangrijk is dat je genoeg slaapt. Slaap heeft een grote impact op de gezondheid van de mens. Tijdens je slaap herstelt je lichaam en komen je hersenen tot rust. Wanneer je te kort slaapt heb je een verminderde concentratie en neem je dus minder snel dingen op. Ook kun je eerder in een depressie raken en heb je een grotere kans op gezondheidsproblemen. Genoeg slaap is dus ontzettend belangrijk om gezond te blijven.

De oorzaken van een verminderde slaapkwaliteit

Er zijn een heleboel oorzaken waardoor de slaapkwaliteit van de mens aan het verminderen is. Werk en reistijden spelen een hier een grote rol in. Je komt later thuis van het werk en wil dan ’s avonds nog van alles doen. Het gevolg hiervan is dat we daarna minder goed in slaap vallen en ook minder diep slapen. Het Geluid speelt ook een grote rol in de verminderde slaapkwaliteit. Wanneer je in een drukke stad woont heb je erg veel geluid om je heen waardoor je minder diep slaapt. Denk hierbij ook aan mensen die nachtdiensten draaien en dus overdag slapen, zij krijgen overdag met veel meer geluid te maken dan een normaal persoon. Om een lang verhaal kort te maken is het dus ontzettend belangrijk dat we meer aandacht besteden aan onze slaapkwaliteit. Als we dat niet doen gaat dit problematische gevolgen hebben voor de volksgezondheid.

Tips om sneller in slaap te vallen

Het eten van bepaalde voeding kan zorgen dat je makkelijker in slaap valt. Denk hierbij aan rode en oranje producten zoals tomaten, zoete aardappelen en wortels. Maar ook kokos olie en calciumrijke voeding zoals zuivel en tofu. Dierlijke producten met veel vet kunnen echter weer leiden tot moeilijker in slaap te komen.

Je gewoontes in de vroege avond kunnen ook bijdragen aan je slaap problemen. Cafeïne drinken binnen een paar uur voordat je gaat slapen kan je er van weerhouden om snel in slaap te komen. Wanneer je een dessert eet, houdt er dan rekening mee dat chocolade hetzelfde effect heeft. Dus zoals de meeste dingen, alles in mate.

Als je nog wat extra calorieën wil verbranden voor het slapen door middel van een trainingssessie, is het belangrijk om te weten dat dit ook kan leiden tot slaapproblemen. Probeer daarom een buffer van 4-8 uur in te bouwen om makkelijker in slaap te komen.

Wanneer je je klaarmaakt om naar bed te gaan, probeer fel licht en eten te vermijden. wanneer je dit namelijk niet doet, kan dit invloed hebben op het in slaap vallen, dus probeer dit een uur voor het slapen te vermijden. ook kan de luchtvochtigheid in je slaapkamer invloed hebben. Studie heeft bewezen dat mensen die in 80% luchtvochtigheid meer moeite hebben met in slaap vallen en minder diep slapen dan in 50% luchtvochtigheid.

 

Tips om te genieten van een goede nachtrust

  • je dagelijkse dieet kan invloed hebben op je slaap. Het eten van tomaten en vette vis helpt om langer te kunnen slapen. Het verlagen van cholesterol, zout, en gesatureerde vetten helpt hier ook bij.

 

  • Kleine aanpassingen overdag kunnen ook een positieve invloed hebben op je slaap. Meer blootstelling aan de zon, minder lang tv kijken en minder alcoholgebruik hebben allemaal een positieve invloed op de kwaliteit van je slaap. Dus probeer tijdens het werk naast een open raam te zitten en breng de tijd die je normaal besteed aan tv kijken lekker buiten door!

 

  • Wanneer je wil gaan slapen, zorg dat je een routine hebt. Het blijkt namelijk dat mensen met een bedtijd routine beter slapen dan mensen die dat niet hebben. Wat die routine inhoudt bepaalt ook hoe je nachtrust verloopt. Probeer zo veel mogelijk achtergrondgeluid weg te filteren door bijvoorbeeld oordoppen en houdt de kamer zo donker mogelijk.

 

  • Wat ook helpt is een warm bad of douche nemen voordat je naar bed gaat. Een warme lichaamstemperatuur zorgt voor een diepere slaap. Als je liever in de ochtend doucht, kan hetzelfde effect worden bereikt door een extra deken of warme pyjama. Aromatherapie werkt ook erg goed. Uit studie blijkt dat lavendel, geranium, mandarijn en bergamot olie een zeer positief effect hebben op je nachtrust. Een paar druppels op je borst of kussen is voldoende.

 

  • Snurk je veel of heb je last van slaapapneu? Probeer dan op je zij te slapen. Wanneer je veel draait in je slaap, kun je een kussen in je rug leggen zodat je beter stil kan liggen. Uit onderzoek blijkt ook dat een kamertemperatuur van gemiddeld 16 graden beter helpt voor snurkende mensen dan bijvoorbeeld 22 graden.

 

Hoe verhelp je vermoeidheid overdag

De belangrijkste reden voor een goede nachtrust is natuurlijk om de volgende dag goed uitgerust te zijn. Maar als je nog steeds opstartproblemen hebt in de ochtend, probeer dan kaliumrijke voeding, zoals aardappelen, sojabonen, pistache noten en bananen.

De laatste tip om dagdromen te voorkomen, is jezelf ’s morgens blootstellen aan fel licht en zo min mogelijk in de avond. Blauw licht vermijden in de avond is niet altijd makkelijk, maar je beeldscherm minder fel zetten na zonsondergang scheelt al een stuk.

https://www.bloedwaardentest.nl/moe.html

Over de schrijver
Ellen is de oprichter van Bloedwaardentest. Zij deed haar ervaring met gezondheidsonderzoeken voor bedrijven, scholen en overheidsinstellingen op bij HumanCapitalCare arbo- en gezondheidsdienst. In 2009 werd zij directeur van Diagnostiek Nederland, een samenwerkingsverband tussen alle grote huisartsenlaboratoria van Nederland. Bij het laboratorium U- Diagnostics in Utrecht was zij verantwoordelijk voor het bloedonderzoek bij huisartsen. Totdat zij in 2013 Bloedwaardentest oprichtte voor particulieren.
Reactie plaatsen