Page content

Negen tips om je ontstekingswaarden in je bloed te verlagen.

Bij een ontsteking denk je misschien aan een wond die rood en gezwollen is of warm aanvoelt. Maar (chronische) ontstekingen kunnen onzichtbaar en schijnbaar onopgemerkt in je lijf aanwezig zijn. Met alle gevolgen van dien. Het verlagen van je ontstekingswaarden doet je gezondheid veel goed, op korte én lange termijn. We geven je negen tips hoe je de ontstekingswaarde in je bloed laag kunt houden.

Gevaren van verhoogde ontstekingswaarden

Verhoogde ontstekingswaarden staan in verband met vele nare aandoeningen, als oorzaak of als gevolg. Diabetes type 2, auto-immuunziekten, hart- en vaatziekten, kanker en zelfs Alzheimer en dementie. Ze zorgen ook voor een verlaagde weerstand, waardoor je eerder de griep te pakken hebt en minder snel herstelt. Door deze ontstekingswaarden te verlagen, kun je dus veel problemen voorkomen. Gelukkig kun je zelf veel doen op gebied van voeding, beweging en levensstijl. Hier volgen de top negen tips:

Tip 1: Vermijd stress

Wanneer je voortdurend stress ervaart, schiet je lijf in de vechtstand. Daardoor wordt het lichaam minder gevoelig voor het regulerende effect van cortisol op ontstekingsreacties. Daardoor kunnen ontstekingen uit de hand lopen. Doe het dus wat rustiger aan, boek een massage voor jezelf of loop even lekker door het bos.

Tip 2: Beweeg …maar niet te veel

Regelmatig en gematigd sporten verlaagt je ontstekingswaarden in je bloed met 20-60%. Maar pas op: overmatig en onregelmatig sporten heeft het tegenovergestelde effect. Dus alleen in het weekend helemaal los gaan in de sportschool is niet verstandig. Elke dag een stukje wandelen, fietsen of zwemmen wel.

Tip 3: Vermijd ongezonde voeding

Transvetten en een teveel aan omega 6-vetzuren zijn grote boosdoeners als het gaat om ontstekingen. Het zit in fastfood, koekjes, chips en veel margarines. Kies liever vis, wit vlees, noten en plantaardige proteïnen.

Tip 4: Een extra schepje bladgroenten

Groene (blad)groenten zitten vol magnesium, net als volkorengranen en noten. Een mineraal waar de meeste mensen te weinig van binnenkrijgen. Diverse onderzoeken tonen aan dat magnesium helpt de ontstekingswaarden te verlagen.

Tip 5: Zorg voor voldoende slaap

Slaap tenminste een goede zes uur per nacht. Wie minder slaapt, loopt het risico op verhoogde ontstekingswaarden in het bloed. Dus leg op tijd die tablet of telefoon weg, neem een kopje warme melk en slaap lekker!

Tip 6: Rol je yogamatje uit

Yoga is goed voor lichaam en geest. Volgens onderzoek verlaagt twee keer per week 75-90 minuten Hatha-yoga de ontstekingswaarden aanzienlijk. Een goede reden om je matje uit te rollen toch?

Tip 7: Neem sojaproducten

Twee glaasjes sojamelk per dag gedurende drie maanden kan al een positief effect hebben. Verantwoordelijk voor de verbetering is het stofje Lunasine dat in combinatie met andere in soja aanwezige eiwitten goede dingen in je lijf doet.

Tip 8: Drink groene thee

Koffiedrinkers onder ons horen dit misschien niet graag, maar: ga aan de thee. Groene thee zit boordevol antioxidanten die ontstekingen verminderen.

Tip 9: Drink een glaasje alcohol

Te veel alcohol is om vele redenen niet goed. Maar matig alcoholgebruik blijkt een beter effect op ontstekingswaarden te hebben dan helemaal geen alcohol. Geniet dus gerust van je wijntje of borreltje.

Zijn mijn ontstekingswaarden verhoogd?

Veel mensen lopen ongemerkt rond met chronische ontstekingen in hun lijf. Vaak zijn er geen specifieke symptomen die wijzen op een ontsteking. ‘Vage’ klachten als vermoeidheid, verlies van eetlust, koorts, nachtzweten, krampen of huiduitslag, hoesten of een loopneus kunnen wijzen op ontstekingen in het lichaam. Een bloedtest kan uitsluitsel geven.

C-reactief Proteïne meten

Als er ergens in het lichaam een ontsteking ontstaat, circuleert er binnen zes tot acht uur veel CRP in het bloed. De lever maakt als reactie op een ontsteking het eiwit CRP (afkorting voor ‘C-reactief proteïne’) aan, wat vervolgens in de bloedbaan terechtkomt. Afname van een buisje bloed uit de arm is voldoende voor een betrouwbare test. Een verhoogde waarde van meer dan 10 mg/l wijst op een acute infectie. De arts zal dan aanvullend onderzoek doen om oorzaak en locatie te vinden.

Hoge CRP-waarden

De CRP-waarden is in de volgende gevallen vaak het hoogst (>100 mg/L):

  • bacteriële infecties;
  • alvleesklierontsteking (pancreatitis);
  • blindedarmontsteking (appendicitis);
  • trauma;
  • kanker;
  • reuma.

Matig verhoogde CRP-waarden

Matig verhoogde CRP-waarden (<100 mg/L) worden meer gezien in de volgende situaties:

  • virale infecties;
  • tuberculose(tbc);
  • chronische ontstekingen.

Nauwkeuriger meten

Echter, ook lagere waarden kunnen een indicatie zijn, vooral voor hart- en vaatziekten.Om die lage waarden nauwkeurig te meten, gebruikt Bloedwaardentest.nl de parameter High sensitivity C-Reactive Protein (hsCRP). De HsCRP is erg gevoelig en daarom een betere indicator van ontstekingen in het lichaam dan de normale CRP-test. Vanaf 1 mg/l hsCRP is al sprake van een licht verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Deze waarden kunnen worden gevonden bij ogenschijnlijk gezonde personen.

Hs-CRP

Hs-CRP; ultra-sensitief, is een test waarmee zeer laaggradige ontstekingsreacties aangetoond kunnen worden. Uit diverse recente studies is duidelijk geworden dat de hs-CRP, met name indien gecombineerd bepaald met het totaal cholesterol en het HDL-cholesterol, een sterke voorspeller is van toekomstige coronaire aandoeningen (Coronaire hartziekten zijn aandoeningen die worden veroorzaakt door afwijkingen in de kransslagaders) bij ogenschijnlijk gezonde personen.

Er is een onderverdeling gemaakt voor de lage waarden van hs-CRP als voorspelling van hartziekten:

  • Kleiner dan < 1 mg/l: Geen verhoogd risico op het ontwikkelen van een hart- en/of vaatziekte.
  • Tussen 1-3 mg/l: Licht verhoogd risico op het ontwikkelen van een hart- en/of vaatziekte.
  • Groter dan > 3,0 mg/l: Hoog risico op het ontwikkelen van een hart- en/of vaatziekte.

Deze indicator is alleen van  toepassing indien een acute ontsteking kan worden uitgesloten.

  • Groter dan > 10 mg/l: Wijst in de richting van een acute infectie bijvoorbeeld door bacteriën

De CRP-test wordt gebruikt om vast te stellen of er mogelijk ontstekingen, bijvoorbeeld in de buik, zijn, meer inzicht te krijgen in ontstekingsziekten, bijvoorbeeld bij sommige vormen van reuma of auto-immuunziekten. De CRP-test is niet specifiek genoeg om een oorzaak van een ontsteking aan te tonen. .

Bij gezonde mensen zonder ontstekingen is de CRP-waarde in het bloed meestal lager dan 10 mg/l.

 

Ook weten of uw ontstekingswaarden in orde zijn?

Voor €19,- euro voegt u  een hs-CRP test toe aan uw onderzoek:

 

Voeg deze test toe aan bijvoorbeeld de algemene medische check-up.

Bij  de Nationale Gezondheidscheck-up wordt de gewone CRP gemeten.

 

Laat een bericht achter

Comment Section

0 reacties op “Negen tips om je ontstekingswaarden in je bloed te verlagen.

Plaats een reactie


*